Aflevering 7 - Seizoen 2: Inspiratie

Het 'Kol Nidrei', een Joods gebed van Max Bruch, valt in het Nazi-Duitsland van 1940 niet in de smaak. De componist verdwijnt uit de programmaboekjes. Tijl en contrabassist Rick Stotijn zetten Bruch weer op de kaart met een prachtige uitvoering van dit 'Kol Nidrei'. Jacques Offenbach, zelf een Jood, schreef in zijn opera 'Orpheus en de onderwereld' een dans die de wereld zou veroveren. De Can-Can is onder meer terug te horen in de jaren '90-hit 'Hakkuhbar' van Supergabber. OOk componist Saint-Saëns hoorde wel iets in de vrolijke dans. In de 'Schildpad' uit zijn Carnival des Animeaux klinkt een trage versie van de Can-Can. Niet alleen componisten inspireren elkaar, Schilder Pablo Picasso liet zich inspireren door vrouwen. Componist Debussy liet zich op zijn beurt weer inspireren door het Franse Impressionisme van bijvoorbeeld Monet. En vioollegende Paganini bewoog Rachmaninov tot zijn 'Paganini-variaties'. Ook in deze uitzending: Tijl herhaalt de flash mob van vorig jaar, maar pakt het nu groots aan. In het warenhuis klinkt plotseling het slot van Mahlers Tweede Symfonie, voor meer dan 200 muzikanten. In het portret van de vrouwelijke componist ontmoeten we de Nederlandse Belle van Zuylen: zij correspondeerde met onder andere Voltaire en nam haar eigen adelijke millieu op de hak. Tot slot zingt Karin Bloemen een schitterende aria uit Mozarts 'Le Nozze di Figaro': Voi che sapete.

Bron: AVRO

Recente uitzendingen van De Tiende van Tijl