Liu Wei

En van zijn beroemdste werken, Dont Touch is op dit moment in de tentoonstelling A Chinese Journey in het Noord Brabants Museum te zien. Het werk van 4,5 meter breed stelt de heilige stad Lhasa -de traditionele hoofdstad van Tibet- voor en is volledig gemaakt van gedroogde runderhuid.Verstedelijking van ChinaDe kunstwerken van Wei vallen onder het 'cynisch realisme'. Deze stroming, afkomstig uit China, omvat meestal een humoristische en post-ironische kijk op de overgang die de Chinese samenleving heeft doorgemaakt, vanaf de komst van het communisme tot de industrialisatie en modernisering van vandaag. Wei, geboren in Beijing, behandelt in zijn kunst vaak deze sociaal-politieke thema's, zoals de verstedelijking van China. Hij verwerkt de 'megapool' en de corrupte hirarchische overheid in zijn installaties. In zijn kunst komen thema's als angst, agressie en overmaat vaak terug.HondenkluivenWat zijn kunst ook bijzonder maakt, is het gebruik van verrassende materialen voor zijn enorme installaties. Hij 'recyclet' graag materialen die hij vindt in de gerbaniseerde omgeving. Wei gebruikt voor zijn kunstwerken vaak letterlijk de materialen waar een stad mee wordt opgebouwd. Zijn werken bestaan uit materialen en voorwerpen die je in het dagelijks leven tegenkomt. Het materiaal dat hij gebruikt heeft voor Dont Touch is daar het perfecte voorbeeld van, dezelfde runderhuiden worden gebruikt bij de productie van hondenkluiven. Het gebruik van dit specifieke materiaal voor Don't Touch zou op een ironische manier de relatie tussen landschap en architectuur verbeelden.Volgens Wei zijn we op weg naar een compleet homogene cultuur

Bron: AVROTROS

Recente uitzendingen van Kunstuur 2016